Höstens båtmässa var ungefär som vanligt. med ett stort undantag.
Dragonfly visade sin 35-fotare i Sverige för första gången – och 28an
låg bredvid. SCTS fick tillfälle att ställa upp sin monter intill –
dessvärre utan bildspel den här gången, men läget var bästa möjliga.
Tack Dragonfly Sverige för det! Alla Dragonflyägare var också inbjudna
till mingel med Jens Qourning som driver Quorning boats, de som bygger
Dragonflybåtarna – och har så gjort i 30 år, imponerande!
Undertecknad
var på plats fredag och lördag, och Dragonflymontern var mässans stora
publikmagnet, det var ingen tvekan om den saken. De flesta verkade gå
ombord på 35an först och imponerades över den härliga volymen inombords.
Sedan över till 28an med en betydligt attraktivare prislapp, trailerbar
med 5 kojer, kylskåp, avskild toalett och funktionellt pentry. Vi var
många på plats som kunde berätta om trimaranens överlägsenhet i nära nog
allt jämfört med kölbåtar. Jag kan bara se två nackdelar – varav en
högst påtaglig – priset. En bra, välbyggd trimaran kostar mer är
motsvarande kölbåt. Dessutom är utrymmet inombords mindre, men det
kompenseras väl av näten och stuvutrymme både på nät och i pontonerna.
Sedan är det bara fördelar; segla utan krängning, inget rullande i
svallvågor, minimalt djupgående, förtöjning bredsida på massor av
platser som inte nås med kölbåt – och så som en extra bonus – farten. 10
knop seglar vi någon gång varje dag om det inte är extrem lättvind.
Motor används bara när det inte blåser alls.
SCTS erbjuder sina
medlemmar prova-på-dag då det ges möjlighet att prova flerskrovsbåtar –
gratis! Det är vi medlemmar som ställer upp med våra båtar, allt för att
få fler att bli intresserade. Den som en gång provat att segla
flerskrov får svårt, mycket svårt att segla kölbåt igen…
Rolf Karlsson, Dragonfly 920-ägare